Extra steunmaatregel Geldrop-Mierlo voor ondernemers

Extra memo: Gemeente Geldrop-Mierlo

Schermafbeelding 2021 04 28 om 08.37.57

 

 

 

 

De brandbrieven van Centrummanagement Geldrop en Mierlo en de signalen van ondernemers hebben een duidelijk beeld geschetst van de gevolgen voor ondernemers door alle coronamaatregelen. Naar aanleiding van deze signalen, is er op 9 maart 2021 een voorstel vastgesteld door het college om lokaal extra betrokkenheid en ondersteuningen te bieden aan onze getroffen ondernemers.
Het college heeft onder andere besloten dat getroffen ondernemers extra maatwerk verdienen om toch te kunnen ondernemen waar mogelijk. Denk hierbij aan het faciliteren van grotere terrassen, het plaatsen van tijdelijke voorzieningen zoals overkappingen, open tenten etc. en het mogelijk toekennen van ontheffingen en vergunningen.

Terrassen
Samen met de horeca hebben we per 1 juni 2020 gekeken naar mogelijkheden om het oppervlakte van terrassen uit te breiden. Om de horecaondernemers handelingsperspectief te geven, heeft het college besloten om de terrasuitbreiding te verlengen tot en met 31 december 2021.
Ondernemers die in 2020 al gebruik hebben gemaakt van de terrasuitbreiding hoeven dit niet opnieuw aan te vragen en kunnen de eerder afgesproken openbare ruimte gebruiken tot en met 31 december 2021 onder de eerder afgesproken voorwaarden.

Tijdelijke voorzieningen
Gedurende de lockdown waren veel ondernemingen gesloten. De horeca mocht laten afhalen en bezorgen. Inmiddels kent ook de detailhandel een systeem van click en collect en winkelen op afspraak (al is dit mogelijk nu alweer achterhaald, en verder versoepeld. Het college heeft besloten dat deze ondernemers tijdelijke voorzieningen kunnen aanvragen. Tijdelijke voorzieningen zijn met name bedoeld om (wachtende) klanten op een veilige manier te laten afhalen en winkelen, te laten sporten en om het bezorgen van maaltijden eenvoudiger te maken. Denk ook aan tijdelijke overkappingen of andere bouwwerken die langer mogen blijven staan dan 30 dagen, markeringen voor looproutes op bestrating of een kraampje (geen standplaats) in het centrum. Maar ook het “om niet” verkrijgen van een vergunningen om kort te kunnen parkeren (niet onbeperkt qua aantal) voor het bezorgen van maaltijden vanuit de horeca.

Tijdelijke ontheffingen
Het college heeft ook aangegeven ontheffingen mogelijk moeten zijn. Denk aan kort parkeren op “niet parkeerplaatsen” waar dit normaal niet is toegestaan voor ondernemers die hun auto nodig hebben voor hun bedrijfsvoering.
Bij een tijdelijke ontheffing moet ook gedacht worden aan een reclame-uiting of uitstallingen van winkels.

Richtlijnen: Het is van belang dat er duidelijke richtlijnen zijn voor de aanvragen en het leveren van tijdelijk maatwerk
- De toegankelijkheid van de openbare ruimte (niet alleen in het centrum) vermindert nauwelijks. De uitbreiding mag geen gevaar opleveren (geen tafels op fietspaden of openbare weg).
- Aanvragen moeten in lijn zijn met normale bedrijfsvoering van betreffende ondernemer.
- Er mag geen verandering of schade aangebracht worden aan de in gebruik gegeven grond van de gemeente (bijvoorbeeld aan de bestrating of straatmeubilair).
- De begrenzing van de terrassen, wachtplekken en looproutes moet duidelijk zijn. Klanten moeten minimaal 1,5 meter afstand van elkaar hebben, placering, mondkapjes, alle maatregelen die inmiddels bekend zijn.
- Terrassen, overkappingen en andere tijdelijke voorzieningen mogen geen fietsenstallingen, wegen, fietspaden of omwonenden en winkeliers hinderen. Indien overeenstemming met andere partijen is verkregen, dient de ondernemer deze toestemming aan te leveren.
- De toegankelijkheid van onze centra voor mensen met een beperking vermindert niet.
- De toegang voor veiligheidsdiensten blijft te allen tijde gegarandeerd. Hiervoor geldt dat er in het voetgangersgebied altijd een obstakelvrije strook van ten minste 3,5 meter breed en met een doorrijhoogte van 4,5 meter vrij moet blijven.
- De tijdelijke overkappingen moet aan minimaal 3 zijden open zijn voor brandveiligheid en de pandemie. Een tent die gesloten kan worden moeten bij gebruik ook aan 3 zijden open zijn.
- Reclame-uitingen moeten van algemene aard zijn, zoals kooplokaal.
- Uitstallingen, tentjes en kraampjes bij winkels dienen afgestemd te zijn met de centrummanager en dagelijks te worden binnengehaald na sluiting.


Werkwijze:
Getroffen ondernemers dienen per e-mail, gericht aan Giel Kantelberg (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.), een aanvraag te doen die zijzelf al getoetst hebben aan de bepaalde richtlijnen, met daarbij een situatieschets en een heldere uitleg van het gevraagde. De gemeente neemt uiteindelijk de beslissing, maar kan deze ook weer terugdraaien bij oneigenlijk gebruik.
De gemeente heeft voor deze handelwijze gekozen zodat u geen legeskosten verschuldigd bent. Uw aanvraag dient snel behandeld te worden en per brief ontvangt u een besluit met de daarbij geldende voorwaarden en termijnen.

Succes en heel veel sterkte

Met vriendelijke groet,
Irene Adelmeyer, Veronique van der Zee, Jolanda de Waard, Giel Kantelberg (afdeling Economische Zaken, gemeente Geldrop-Mierlo)

Evenementen

Geen komend evenement!
ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Facebook

De winkelwagen is leeg